Anàlisis Formal
El Guernica és una obra de grans dimensions, 3,50 m. d'alçada per 7,80 m. de llarg. El color i la llum funcionen de manera conjunta. Des del primer moment, Picasso va pensar en el quadre com una imatge en blanc i negre que, en la limitació cromàtica, pogués transmetre tot el clima de dolor i tragèdia. Pel que fa a la llum, es tracta d'una llum antinaturalista que serveix, sobretot, per guiar-nos pel quadre creant efectes que accentuen el dibuix i la tragèdia. En general, els personatges fonamentalment apareixen fortament il·luminats, sense ombres, cosa que accentua la seva bidimensionalitat. Al quadre apareixen representats nou símbols: sis éssers humans i tres animals (bou, cavall i colom). D'esquerra a dreta, els personatges són els següents:
Bou: Apareix a l'esquerra del quadre, amb el cos fosc i el cap blanc. Es mostra atordit davant del que passa al seu voltant. Picasso va indicar que simbolitzava la brutalitat i la foscor. També s'ha indicat que la figura del toro podria tractar-se en certa manera d'un autoretrat de l'artista.
Mare amb fill mort: Situada sota el toro com si estigués protegida per ell, amb la cara tornada cap al cel en un posat o crit de dolor. Sosté als seus braços el seu fill ja mort. Segons la interpretació de Juan Larrea, aquesta mare amb el seu fill simbolitzaria la ciutat de Madrid.
Coloma: situada entre el toro i el cavall, no resulta visible a simple vista, doncs, excepte per una franja de color blanc, és del mateix color que el fons i únicament està traçada la silueta. Té una ala caiguda per això es considera que és el símbol de la pau trencada.
Guerrer mort: Només apareixen les restes del cap i braços. Un braç té la mà estesa mentre que l'altre sosté una espasa trencada i una flor, que s'ha interpretat com un raig d'esperança dins d'aquest panorama descoratjador.
Bombeta: Ubicada al centre del quadre. S'ha pensat que aquesta simbolitza l'avenç científic que es converteix en una forma d'avenç social però alhora en una forma de destrucció massiva a les guerres modernes
Cavall: Es troba al centre de la composició. Avança una de les potes davanteres per mantenir-se en equilibri, ja que sembla que està a punt de caure. Al costat s'obre una ferida vertical i està, a més, travessat per una llança. Té el cap aixecat i la boca oberta, d'on sobresurt la llengua. Simbolitza les víctimes innocents de la guerra.
Dona agenollada: Una altra versió és que la dona es troba ferida i s'acosta a l'egua per descansar de les ferides. La cama de la dona està tallada, amb una hemorràgia que tracta de frenar amb la mà dreta, per la qual cosa porta la cama arrossegada.
Dona del quinqué: Dona que il·lumina amb una espelma i avança amb la mirada perduda com en estat de xoc. S'interpreta com una al·legoria fantasmagòrica de la República.
Home implorant: Home mirant al cel com pregant els avions que deixin de bombardejar. Està inspirat en un quadre de Goya.